ယေန႔ေခတ္သည္ ၿမိဳ႕ျပႏွင့္ေက်းလက္ အလွမ္းကြာေသာကာလဟု ဆိုခ်င္၏။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ႏိုင္ငံတိုင္းသည္ ေက်းလက္ကို အေျခခံရသည္ခ်ည္း ျဖစ္ သည္။ ေက်းလက္ေန လူဦးေရက မ်ားျပားသည္။ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ အေျခခံအုတ္ျမစ္လည္းျဖစ္ ၏။ ႐ိုးရာအစဥ္အလာကို ေက်းလက္ ေတာ႐ြာေနသူတို႔ ေစာင့္ေရွာက္ၾကေပ သည္။ ေတာဆူမွၿမိဳ႕၀ ဆိုသကဲ့သို႔ ေက်းလက္၏ စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ ေမြးျမဴေရး၊ စီးပြားေရး လူမႈအေျခခံျပည့္စုံပါမွ ၿမိဳ႕ျပ လည္း သာယာစိုျပည္ေပမည္။ ေက်းလက္ ၏ဆူၿဖိဳးမႈက ပဓာနက်၏။ သို႔ေသာ္ ပထဝီဝင္၊ ဥတုရာသီကအစ အခက္အခဲ ေတြ႕ရွိ၏။ ရင္ဆိုင္ရ၏။ ပူပန္ေသာက ရစရာေတြလည္းရွိ၏။ အမွတ္မထင္ဆို သကဲ့သို႔ ဗုံႀကီးသံကဗ်ာတစ္ပုဒ္ထဲက ေခ်ာင္းေရကလၽွံ၊ ကန္ေရကတိုး၊ မႀကိဳ လာပါနဲ႔ ေသၽွာင္ရစ္ရယ္၊ ေရနစ္မွာစိုး ဆိုသည့္စာသားေလးကို သတိရမိ၏။ ႐ုတ္တရက္ႀကဳံရေသာ သဘာ၀ေဘး အႏၲရာယ္အတြက္ ပူပန္ရေသာ မိန္းမပ်ိဳ ၏ႏွလုံးကို ေတြ႕ရျခင္းျဖစ္၏။ တစ္ခ်ိန္က ေက်း႐ြာလုလင္ပ်ိဳတို႔၏ ေသၽွာင္ထုံးထား သည့္ ဓေလ့လည္း ပါဝင္ေပ၏။
ေက်းလက္ေတာ႐ြာေနတို႔အေၾကာင္း ဘ၀သ႐ုပ္ေဖာ္စာေပမ်ား ေခတ္တစ္ ေလၽွာက္ ပုံစံအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ေတြ႕ၾကရၿပီး ျဖစ္၏။ အထူးသျဖင့္ ရပ္ဓေလ့၊ ႐ြာဓေလ့ ပီျပင္စြာ ေရးဖြဲ႕ေသာ ဆရာႀကီးေဇယ်၊ ကဗ်ာစကားေျပတို႔ျဖင့္ သီကုံးေသာ ဆရာ ေဇာ္ဂ်ီ၊ မင္းသုဝဏ္၊ ဟံသာ၀တီ ဦးဘရင္၊ ေမာင္ထင္စသည့္ ပညာရွင္ႀကီးမ်ား၏ လက္ရာမ်ားက ေဝဆာဆဲျဖစ္၏။ ကိုလို နီေခတ္၊ စစ္ႀကိဳ၊ စစ္ၿပီးေခတ္မ်ား၊ လြတ္ လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ပိုင္း အလ်ဥ္မျပတ္ ေတြ႕ရေသာ ေက်းေတာေနတို႔၏ ပုံရိပ္ မ်ားကား ထင္ရွားေပ၏။ တစ္ခ်ိန္က ႐ြာငယ္ဇနပုဒ္ မီးကေလး မွိတ္တုတ္ တုတ္ဟု ေျပာေရးဆိုထုံးျပဳၾကသည္။ ညဘက္တြင္ မႈန္ဝါးေသာ အလင္းေရာင္ ျဖင့္ ေက်နပ္ရေသာဘ၀ျဖစ္၏။ ယခုေသာ္ ႐ြာခ်င္းဆက္လမ္းေကာင္းေတြ၊ သြယ္ တန္းထားေသာ လၽွပ္စစ္ဓာတ္အားလိုင္း ေတြ၊ သြားေရးလာေရး၊ ဆက္သြယ္ေရး ကြန္ရက္ေတြ အဆင္ေျပေနပါၿပီ။ တစ္ခ်ိန္ က ၿမိဳ႕ႀကီးသူတို႔ ႐ႊံ႕ႏြံေၾကာက္ကာ မလာ ရဲသည့္အေျခအေန၊ ပိုၿပီး ဆိုး႐ြားသည့္ ဂ႐ုမျပဳအေလးမထားသည့္ အိမ္သာစနစ္ ေတြ ေျပာင္းလဲလာပါၿပီ။ ယင္လုံအိမ္သာ ေတြ၊ အဆင့္မီအိမ္သာေတြ ၿမိဳ႕ႏွင့္မျခားရွိ လာသျဖင့္ အမ်ိဳးသားစာေပဆုရ ေဆာင္း ဝင္းလတ္၏ ဘာကိုေ႐ြးမလဲ ႐ြာကေလး ရယ္ ဆိုသည့္ ဝတၳဳတိုေပါင္းခ်ဳပ္ကိုပင္ အမွတ္ရေပသည္။
မ်က္ေမွာက္ေက်းလက္ေတာ႐ြာေန တို႔သည္ ေခတ္သစ္နည္းပညာမ်ားႏွင့္ အတူ အျမင္ေတြေျပာင္းလဲလာၾကေပၿပီ။ အ႐ိုးအစဥ္အားျဖင့္ စားဝတ္ေနမႈကိစၥမ်ား တြင္ ႐ိုးစင္းစြာ ျဖတ္သန္းခဲ့ၾကရေသာ ေရွးျမန္မာေက်းလက္ေနတို႔သည္ ဘ၀ႏွင့္ ဝန္းက်င္ အေတြ႕အႀကဳံမ်ားရရွိေသာ သင္ခန္းစာမ်ားကတစ္ဆင့္ ေႏွာင္းေခတ္ မ်ားအတြက္ ဆို႐ိုးစကားမ်ား က်န္ရစ္ ေစခဲ့ေပသည္။ ေခတ္ကာလတြင္ မည္သို႔ ပင္ ေျပာင္းလဲေစကာမူ မ႐ိုးႏိုင္ေသာ စြဲကိုင္ သင့္ေသာ အေတြးအျမင္အျဖစ္ အသုံးခ် ၾကရသည္။ အေဟာင္းထဲက အေကာင္း ေတြ ဒုႏွင့္ေဒးျဖစ္၏။ ေနထိုင္စားေသာက္ ဆက္ဆံမႈအျမင္တြင္ ေခတ္မီဆဲအယူ အဆေတြ သက္ဝင္ေနျခင္းက အံ့ဩဖြယ္ ျဖစ္ရသည္။ ႐ိုးရာယုံၾကည္မႈ၊ ယဥ္ေက်းမႈ အက်ိဳးျပဳမႈေတြ ထင္ဟပ္သည့္ ေတာ၊ ႐ြာ၊ အကၡရာပါဝင္ေသာ ဆို႐ိုးစကားမ်ား စြာရွိေပရာ အသုံးတြင္ဝင္ဆံ့ေသာ ဆို႐ိုး စကား လက္လွမ္းမီသမၽွ တင္ျပခ်င္ပါ၏။
ေကာက္ကာငင္ကာတင္ျပရပါက တစ္ေက်ာင္း တစ္ဂါထာ၊ တစ္႐ြာ တစ္ပုဒ္ ဆန္း ဟု သုံးေလ့ရွိ၏။ ေက်းလက္လူမႈ စ႐ိုက္ ဓေလ့ထုံးစံေတြျဖစ္၏။ ႐ြာနီးခ်င္း ၌ပင္ အသြင္မတူၾက။ အႏွစ္သာရ တူညီ ၾကသည္က မွန္၏။ သို႔ေသာ္ က်င့္သုံး သည့္ဟန္ပန္၊ ေျပာဆိုသုံးႏႈန္းသည့္သဘာ၀ မတူတတ္ၾကေပ။ အထူးသျဖင့္ သာေရး နာမႈကိစၥမ်ား၌ ႐ႈျမင္ၾကားရမည္ျဖစ္၏။ လူခ်င္းတူတူ သူခ်င္းမၽွမၽွ ေနထိုင္ေစလို ေသာ လူႀကီးမ်ားေျပာေလ့ရွိရာတြင္ တစ္႐ြာတစ္က်ီေဆာက္ဖို႔ ျဖစ္၏။ လူ ေကာင္းသူေကာင္း အေပါင္းအသင္း ဝင္ ဆန္႔ဖို႔ျဖစ္၏။ အရပ္ေဒသ႐ြာတိုင္း၌ မိတ္ေကာင္းေဆြသဟာရွိဖို႔ ထားဖို႔လို၏။ သို႔မွသာ တည္းခိုမႈ၊ စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈ ေရးကိစၥေျပျပစ္မႈ၊ သာေရးနာမႈမွအစျပဳ၍ ဘက္စုံေကာင္းမည္ျဖစ္၏။ လူရာဝင္မည္ ျဖစ္ၿပီး မ်က္ႏွာမငယ္ရေအာင္ သတိ ေဆာင္ရန္ျဖစ္၏။ ႐ြာခ်င္းထိစပ္ႏွင့္ ရပ္ေဝး ေနအထိ စြဲကိုင္သင့္ေလသည္။
တြင္က်ယ္ေသာဆို႐ိုးစကားတစ္ခု ရွိ၏။ တစ္႐ြာမေျပာင္း သူေကာင္းမျဖစ္ ဟူ၍ ျဖစ္၏။ မိမိရပ္႐ြာတြင္ စီးပြားလူမႈ အဆင္မေျပသျဖင့္ အရပ္တစ္ပါးသို႔ ေမၽွာ္လင့္ခ်က္ႀကီးစြာျဖင့္ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ျခင္း ျဖစ္၏။ ယခုႏိုင္ငံအေျခအေနႏွင့္ အေတာ္ ကို ကိုက္ညီ၏။ အထင္တႀကီးျဖင့္ ေရ ၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာ ရွာေဖြျခင္းျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ ဆန္႔က်င္ဘက္အသြင္ ေသခ်င္တဲ့ က်ား ေတာေျပာင္း ျဖစ္တတ္ေလသည္။ ကၽြန္ေတာ္၏မိခင္ႀကီးကမူ ႐ြာ၌ေနခိုက္ ထိုသို႔ စိတ္ကူးအႀကံရွိသူမ်ားအား တစ္႐ြာ မေျပာင္း သူေကာင္းမျဖစ္တာ ဟုတ္ေပ မယ့္ တစ္႐ြာေျပာင္းလို႔ စေလာင္းပစ္ရတဲ့ အျဖစ္မ်ိဳး မႀကဳံေစခ်င္ေၾကာင္း လက္ေတြ႕ ႏွင့္ယွဥ္ ဩဝါဒေပးတတ္၏။ အဆင္ေျပ သူတို႔ ထိုစကားႏွင့္ညီေသာ္လည္း ေရၾကည္ ျမက္ႏုရွာေဖြရာက ေရေနာက္ျမက္ေျခာက္ သာေတြ႕ရျခင္းမ်ိဳး ယခုအခါ စိတ္မသက္ သာစြာ ၾကားသိျမင္ေတြ႕ေနရေပ၏။ ေရွးက ေတာ႐ြာေနလူႀကီးသူမမ်ား၏ အျမင္က်ယ္စြာ ထားရစ္ခဲ့ေသာ ဘ၀ေပး သင္ခန္းစာ ဆို႐ိုးစကား ျဖစ္ေလသည္။ ေလးစားဖြယ္ ေခတ္မီေသာ အယူအဆ မၽွေဝျခင္းအသြင္ ရွင္သန္မႈအားေကာင္း ေပ၏။
ရပ္သူ႐ြာသားခ်င္း စည္းလုံးညီၫြတ္မႈ၊ ေသြးမကြဲမႈကို ၫႊန္းဆိုရာ၌ တစ္႐ြာတည္း ေန တစ္ေရတည္းေသာက္ သူမ်ားအျဖစ္ သတိေပး၏။ ဆရာႀကီးမင္းသုဝဏ္ေရး သကဲ့သို႔ ရပ္သံ႐ြာသံ စည္းခ်သံ ျဖစ္ေလ သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေနထိုင္မႈပုံစံတြင္ ေဆြမ်ိဳးေတာ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မေတာ္သည္ ျဖစ္ေစ လူႀကီးသူမမ်ားက လူငယ္လူ႐ြယ္ မ်ားကို ကိုယ့္႐ြာမွာေနေတာ့ ၾကက္ဖ၊ သူမ်ား႐ြာသြားေတာ့ ၾကက္မဟု ဆိုတတ္ ၏။ မိမိ႐ြာတြင္ အခ်င္းခ်င္း လူတြင္က်ယ္ လုပ္ေသာ္လည္း အေၾကာင္းသိခ်င္းျဖစ္၍ အျပစ္မယူတတ္၊ သူတစ္ပါး႐ြာတြင္ မေခ် မငံျပဳပါက ဒုကၡႏွင့္ႀကဳံႏိုင္၏။ အေန အထိုင္ ပိရိေသသပ္ေစမႈကို သြန္သင္ေပ သည္။ ေဒသတိုင္း၊ ေနရာတိုင္း၊ ဌာန တိုင္းအတြက္ မွန္ပါ၏။ ေဒသစြဲ၊ ႐ြာစြဲ သံေယာဇဥ္ႀကီးတတ္ေသာ ႐ြာဓေလ့သည္ တစ္ခါတစ္ရံ သတိႀကီးစြာထားရမည့္ အေနအထားျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ ႐ိုင္းပ်မႈ ကင္းေသာရပ္႐ြာမ်ားတြင္ တစ္႐ြာသား ဧည့္သည္ကို ဦးစားေပး၏။ ေဖာ္ေ႐ြေပ၏။ အႏၲရာယ္ကင္းေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္၏။ တစ္ဖက္ကလည္း သိမ္သိမ္ေမြ႕ေမြ႕ ရွိဖို႔ လိုေပသည္။
႐ြာနီးခ်ဳပ္စပ္ခ်င္း ရင္းႏွီးေဖာ္ေ႐ြ ဆက္ ဆံမႈ ျပဳၾကရင္း လူမႈေရးကိစၥေတြ ပါလာ သည္။ ခ်စ္မႈေရးရာေတြ သက္ဝင္လာ သည္။ အပ်ိဳလူပ်ိဳတို႔၏ ႏွလုံးသားေရးရာ ကို ပဝါပါးကို ၾကက္သားထုပ္ေတာ့ စြန္းတတ္တယ္။ တစ္႐ြာသားကို ရည္းစား လုပ္ေတာ့ လြမ္းရတတ္တယ္ဟု စကား ဆို႐ိုးရွိသည္က ယခုတိုင္ျဖစ္ပါ၏။
စိတ္ဝင္စားဖြယ္စကားတစ္ရပ္ရွိ၏။ ႐ြာနားကျမက္ ႐ြာႏြားမစားျခင္းျဖစ္၏။ ရပ္သူ႐ြာသားျမင္ေနက်ခ်င္းမို႔ အထင္ မႀကီးျခင္းျဖစ္သည္။ ဥပမာစကား ျဖစ္ပါ ၏။ မိမိရပ္႐ြာမွ စီးပြားေရး၊ စာေပအႏု ပညာ ထင္ရွားသူကို အျခားေဒသက ေလးစားသည့္တိုင္ မိမိ႐ြာကထြက္ေသာ ထူးဆန္းသူကို အသိအမွတ္မျပဳႏိုင္ေအာင္ ရွိရေပသည္။ ကိုယ္ေတြ႕ႏွင့္ပတ္ဝန္းက်င္ အထိအေတြ႕ ေဝဆာလ်က္ရွိေပသည္။
႐ြာလြန္႐ြက္တိုက္၏ စကားရပ္သည္ အရပ္ႏွင့္မဆန္႔က်င္ဖို႔ သြန္သင္ျခင္းျဖစ္၏။ ႐ြာကိုေရာက္ၿပီးပါလ်က္ ႐ြက္လႊင့္စရာ မလိုပါ။ အရပ္က ညီၫြတ္သေဘာတူ ေဆာင္႐ြက္မႈကို သေဘာမၽွျခင္းက အသင့္ျမတ္ဆုံးျဖစ္၏။ စိတ္ထင္ရာအ႐ြဲ႕ တိုက္လုပ္ေဆာင္ဖို႔ မသင့္ေပ။
လမ္းဆုံးလၽွင္ ႐ြာေရာက္ျခင္းသည္ ပန္းတိုင္ႏွင့္ရည္႐ြယ္ခ်က္ ေပါက္ေျမာက္ ေစျခင္းျဖစ္ေလသည္။ ရပ္သူ႐ြာသား၏ ညီၫြတ္စြာေပါင္းစပ္ ေဆာင္႐ြက္မႈသေဘာ ကို ႐ြာသားဘုရား သူႀကီးေကာင္းမႈဟု ခ်စ္စဖြယ္ သိမွတ္ရေပသည္။ စည္းကမ္း စနစ္ထိန္းခ်ဳပ္မႈ၊ လုံၿခဳံမႈကို အေလးထား ေသာ ႐ြာဓေလ့အသြင္ ရဟန္းမွာ ဝိနည္း၊ ထီးမွာခ႐ိုင္၊ ႐ြာမွာစည္း႐ိုးဟူ၍ ေျပာ ေလ့ရွိ၏။ သမား႐ိုးက် ၿခံစည္း႐ိုးထက္ လူစည္းကမ္းကို အေလးထားျခင္း ျဖစ္ ေလသည္။ ေတာပန္းအလွသည္ သူ႕ဂုဏ္ ႏွင့္သူ ရွိေနေပ၏။ ေျပာင္ေျမာက္စြာ ျပဳက်င့္တတ္မႈကို ေတာသားရဲ ဆြဲထုတ္ သြန္သင္ေပသည္။ အတင့္ရဲလြန္းျခင္းမရွိ ေအာင္ သြန္သင္ျခင္းဟု နားလည္ရသည္။ ေပ်ာ္ေမြ႕ဖြယ္ရာ ေက်းလက္ရနံ႔သင္းပ်ံ႕ ေသာ ဆို႐ိုးစကားမ်ားစြာသည္ အေတြး အျမင္ေပးၿပီး စာေပအရာလည္းဝင္ က်င့္ သုံးစရာလည္း ျဖစ္ရေပသည္။ ဤစာမူ ေရးသားစဥ္ ေလလႈိင္းသံမွ အေမနဲ႔ ႐ြာကို လြမ္းတယ္ ဆိုသည့္ေတးသံက လႊမ္းၿခဳံ လြင့္ပ်ံ႕ေပရာ ေမြးရပ္႐ြာကို လြမ္းမိရပါ၏။
-
ၫြန္႔ဟံ (ၾကဴေတာ)
အတြဲ(၁၅)၊ အမွတ္(၄)