February 3, 2018

မေတာင္းပန္ပါနဲ႔ ရပါတယ္

ခ်စ္သမီးေမေလး
႐ႊင္လန္းခ်မ္းေျမ႕ပါေစ...။
တစ္ေန႔မဟုတ္တစ္ေန႔ေတာ့ လူေရွ႕ သူေရွ႕ထြက္ၿပီး စကားေျပာရတဲ့ အေျခ အေန သို႔မဟုတ္ အခြင့္အေရးဟာ မလြဲ မေသြ ေပၚေပါက္လာေပလိမ့္မယ္။
ပရိသတ္ ငါးဆယ္၊ တစ္ရာေရွ႕မွာ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ လူထုပရိသတ္ငါးရာတစ္ ေထာင္ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ သို႔မဟုတ္ ေထာင္ ေသာင္းခ်ီတဲ့ ပရိသတ္ႀကီးကို ေဟာေျပာ ခြင့္ရတာမ်ိဳးလည္း ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္မယ္။
လူထုပရိသတ္ေရွ႕ကိုထြက္၊ စင္ေပၚ တက္ၿပီး ေဟာေျပာျခင္းအလုပ္ဆိုတာ လြယ္ကူတဲ့အရာေတာ့မဟုတ္။ ဒါဟာ ေသ ခ်ာတယ္။ လြယ္တဲ့ ကိစၥတစ္ရပ္မဟုတ္ ပါ။ သို႔ေသာ္ မလုပ္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ခက္ခဲတာေတာ့လည္း မဟုတ္ပါေလ။
ဓမၼကထိကေတြ၊ စာေဟာဆရာ၊ ကြက္စိပ္ဆရာ၊ ႏိုင္ငံေရးသမား၊ စာေရး ဆရာ၊ သတင္းစာဆရာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ တာဝန္ရွိသူမ်ား ဌာနဆိုင္ရာအဆင့္ဆင့္ တာဝန္ခံရသူမ်ား စသည္တို႔ဟာ လူေရွ႕ သူေရွ႕ထြက္၊ စင္ေပၚတက္ၿပီး မိမိတို႔ရဲ႕ ရည္႐ြယ္ခ်က္၊ လုပ္ငန္းစဥ္၊ မူဝါဒစသည္ တို႔ကိုျဖစ္ေစ၊ ေဆာင္ရန္၊ ေရွာင္ရန္အခ်က္ မ်ားကိုျဖစ္ေစ၊ ဇာတ္နိပါတ္၊ ဝတၳဳတို႔ ကိုျဖစ္ေစ ေဟာေျပာၾကရေပတာပဲ။
ေလ့က်င့္ထားရင္ မခက္ခဲပါဘူး။အေလ့အက်င့္ရွိရင္ ရပါတယ္။ ျပင္ဆင္ လာခဲ့ရင္ အခက္အခဲမေတြ႕ပါဘူး။ ကၽြမ္း က်င္ပိုင္ႏိုင္တာကိုပဲ ေဟာေျပာရမယ္။မပိုင္တာကို မေျပာေလနဲ႔၊ မဆိုင္တာကို မဆိုေလနဲ႔။ ယုံယုံၾကည္ၾကည္နဲ႔ ေဟာ ေျပာရမယ္။ မယုံမရဲနဲ႔ေျပာရင္ မထိ ေရာက္ပါဘူး။
စတက္လာလာခ်င္း ခြင့္လႊတ္ဖို႔ ေတာင္းပန္စကားနဲ႔ စဖြင့္တာမ်ိဳးကေတာ့ အဆိုးဆုံးပါပဲ။


Public Speaking စာအုပ္စာတမ္း ေတြမွာ ပရိသတ္ကို မေတာင္းပန္ရ၊ လုံး၀ မေတာင္းပန္ရ။
Never apologise လို႔ အေျခခံဥပေဒတစ္ခု ေရးထားတာေတြ႕ရ တယ္။ ဘာလို႔လဲ။ နားမလည္ပါ။ လက္ မခံခ်င္ပါ။ ငယ္စဥ္က။
ေဟာေျပာပြဲေပါင္းမ်ားစြာ ေလ့လာသုံး သပ္ၿပီး ႏွစ္ကာလ ဆယ္ႏွစ္ေက်ာ္မၽွ ျဖတ္သန္းလာခဲ့ၿပီးမွ ဟုတ္လိုက္ေလ၊ မွန္ လိုက္ေလ။ စင္ေပၚက လူက ေတာင္းပန္ တိုးလၽွိဳးၿပီး ေျပာေနမွေတာ့ နားေထာင္ ေနၾကတဲ့ ပရိသတ္ရဲ႕စိတ္ထဲမွာ ယုံၾကည္ မႈနဲ႔ စိတ္အားထက္သန္မႈက ေလ်ာ့က် သြားတာကိုး။ အက်ိဳးမရွိဘူး။
ေဟာေျပာသူက သူ႕အေပၚ ယုံၾကည္ အားကိုးမႈကို တည္ေဆာက္ၿပီး ဆြဲယူရ မွာ။ ဒီအေၾကာင္းအရာေပၚမွာေတာ့ တကယ့္ကို ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ ထဲထဲဝင္ဝင္ ရွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ပဲလို႔ ယုံၾကည္မႈရွိေအာင္ ဆြဲ ေဆာင္ရမွာ။ အဲဒါ သူ႕တာဝန္ သူ႕အလုပ္ ပဲေလ။
သူက ဘာေၾကာင့္ ညာေၾကာင့္ ခြင့္ လႊတ္ပါလို႔ေျပာလာရင္ မူရင္းရည္႐ြယ္ ခ်က္ ေပါ့ပ်က္ပ်က္ျဖစ္သြားၿပီ။ သူ႕အေပၚ အားကိုးယုံၾကည္မႈက ေလ်ာ့က်သြားေစ ခဲ့ၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ စင္ေပၚမွာ ေဟာေျပာသူ ဟာ ဘာမွေတာင္းပန္တိုးလၽွိဳးေနစရာ မလိုဘူး။ ေျပာစရာရွိတာကို အေကာင္း ဆုံး ေဟာေျပာဖို႔သာ လိုရင္းပဲ။
စာေရးဆရာ၊ ဂ်ာနယ္သမားတစ္ဦးနဲ႔ စာေပေဟာေျပာပြဲခရီးတစ္ခု အတူသြား ၾကတယ္။ သူက ေဟာေျပာတဲ့အေတြ႕ အႀကဳံလည္း သိပ္ရွိပုံမရဘူး။
သူက ေသေသခ်ာခ်ာအခ်ိန္ယူၿပီး ျပင္ ဆင္ျပဳစုခဲ့ျခင္းလည္း မရွိဘူး။ ဒါကေတာ့ သူ႕မွာ အခ်ိန္နည္းတာလည္းပါမယ္။ ဘာ ကိုေျပာမယ္ဆိုတဲ့ ဦးတည္ခ်က္ တိတိ က်က်နဲ႔ စုေဆာင္းေလ့လာမႈမျပဳခဲ့တာ လည္းရွိမယ္။ ေဟာေျပာခ်က္ ေကာင္း မေကာင္းဆိုတာ ဘယ္ေလာက္အားထုတ္ ျပင္ဆင္ခဲ့သလဲဆိုတာနဲ႔ အခ်ိဳးကိုက္ အေျဖထြက္လာျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ျပင္ဆင္ေလေလ ေကာင္းမြန္ေလေလပါ။
ဘာပဲေျပာေျပာ အျပစ္တင္စရာမရွိပါ။သူ႕အေျခအေနနဲ႔သူ၊ သူ႕အခက္အခဲနဲ႔သူ၊ နားလည္ေပးရမွာပါ။ စာနာမိပါတယ္။ အပတ္စဥ္ဂ်ာနယ္ထြက္ေအာင္ စက္႐ုပ္လို မနားတမ္းေျပးလႊားလႈပ္ရွားေနရတဲ့ၾကား မွာ ခရီးထြက္ၿပီး ေဟာေျပာပြဲ လိုက္လာ ျခင္းကိုပဲ ေက်းဇူးတင္ရပါေသးတယ္။ ျပင္ဆင္မလာခဲ့မိတာ ခြင့္လႊတ္ရေပမယ္။
ေျပာစရာ အဓိကအခ်က္က ေတာင္း ပန္ျခင္းကိစၥ။
သူက ေဟာေျပာတဲ့ နိဒါန္းအပိုင္း ေလာက္မွာပဲ သူဟာေကာင္းစြာ ျပင္ဆင္ ခ်ိန္မရခဲ့တဲ့အတြက္ အကယ္၍ ခၽြတ္ယြင္း ခ်က္၊ အားနည္းခ်က္မ်ားပါရွိခဲ့၍ ပရိသတ္ က ခြင့္လႊတ္ေပးဖို႔ အႏူးအၫြတ္ေတာင္း ပန္ပါတယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။
တကယ္ပဲ သူ႕ရဲ႕ ႐ိုးသားျဖဴစင္မႈပါ။ဟန္ေဆာင္လိမ္ညာျခင္းမရွိ၊ ပကတိ ႐ိုး ေျဖာင့္မွန္ကန္ျခင္းပါ။ ခ်ီးက်ဴးရမွာပါ။
မာန္မာနမရွိဘဲ ပရိသတ္ကို ပြင့္ပြင့္ လင္းလင္း ႀကိဳတင္ဝန္ခံတာမဟုတ္လား။
ဟုတ္ေတာ့ ဟုတ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုမလုပ္ရပါဘူး။ ပရိသတ္ကို ထိေရာက္ စြာ ေဟာနည္းေျပာနည္းမွာ ဥပေဒသတစ္ ရပ္အေနနဲ႔ ေဟာေျပာသူဟာ လူထုပရိ သတ္ကို မေတာင္းပန္ရ။
"ကၽြန္ေတာ္ပြဲဆက္ေတြမ်ားလို႔ အသံ နာေနပါတယ္၊ ခြင့္လႊတ္ပါ။"
"ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဖ်ားေနလို႔ ႏွာေခါင္း သံပါေနတာေလး သည္းခံခြင့္လႊတ္နားဆင္ ေပးပါ။"
"ကၽြန္ေတာ့္မွာဗ်ာ ေျပးေျပးလႊားလႊား နဲ႔ ျပင္ဆင္ခ်ိန္မရလို႔၊ ေျပာတဲ့ေဟာတဲ့ အထဲ အမွားအယြင္းမ်ားပါခဲ့သည္ရွိေသာ္ နားလည္ေပးၾကပါလို႔ ေတာင္းပန္ပါရေစ" စသည္ စသည္ေတာင္းပန္ျခင္းမ်ား။
ပရိသတ္ကို စင္ေပၚကေဟာေျပာသူ အဖို႔ အထက္ပါဆင္ေျခမ်ားဟာ လုံး၀ မလိုအပ္ပါ။ ဘာမွေကာင္းက်ိဳးမျဖစ္ေစ ပါ။ အေရးႀကီးတဲ့ အေျခခံဥပေဒသကို သူခ်ိဳးေဖာက္ေနတာပဲ။
မေတာင္းပန္ပါနဲ႔၊ ရပါတယ္။ ေတာင္း ပန္းေနစရာမလိုပါ။
အေကာင္းဆုံးေစတနာထားၿပီး ႀကိဳး ႀကိဳးစားစား ယုံယုံၾကည္ၾကည္ေဟာေျပာ ပါ။ ေနာက္ေနာင္ဆိုရင္ မေဟာေျပာခင္ ေသေသခ်ာ ခ်ာ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္လာခဲ့ပါ။ ဒါပါပဲ။ ျပဳျပင္ဖို႔ဟာ ကိုယ့္တာဝန္။
ႏိုင္ငံေရးသမားျဖစ္ျဖစ္၊ စာေရးဆရာ ျဖစ္ျဖစ္၊ လူထုပရိသတ္ကို ေဟာေျပာမယ္ ဆိုရင္ ]]လူထုေဟာေျပာျခင္း အေျခခံ ဥပေဒသမ်ား}}ကို မိမိကသိေအာင္ ေလ့ လာရမယ္။ ၿပီးရင္ လက္ေတြ႕မွာလည္း လိုက္နာက်င့္သုံးရပါမယ္။ တကယ္ အက်ိဳးရွိေစတယ္။ ေအာင္ျမင္ေစပါတယ္။
အဲဒါကို မသိလို႔ျဖစ္ေစ၊ မယုံၾကည္ လို႔ျဖစ္ေစ မလိုက္နာရင္ ေကာင္းက်ိဳးဆုံး ႐ႈံးတယ္။
လူထုပရိသတ္ကို ေဟာေျပာရာတြင္ ေအာင္ျမင္ခ်င္ရင္ ေအာက္ပါအေျခခံဥပေဒ သတို႔ကို လိုက္နာရပါတယ္-
(၁) ေလ့လာျပဳစုၿပီး ေကာင္းစြာျပင္ဆင္ရမယ္။
(၂) ေလ့က်င့္ရမယ္။ မွတ္စုနဲ႔ေရးထားရမယ္။
(၃) ဇာတ္တိုက္ရမယ္။ အခ်ိန္ၫွိတည္းျဖတ္ရမယ္။
(၄) အေၾကာင္းအရာကို ပိုင္ႏိုင္ရမယ္။
(သို႔မဟုတ္) ပိုင္ႏိုင္တဲ့အေၾကာင္းအရာကိုသာ ေျပာရမယ္။
(မၿဖီးနဲ႔၊ မျဖန္းနဲ႔)
(၅) ပရိသတ္ကို ေမတၱာၫႊတ္ၿပီးခင္မင္ရင္းႏွီးစြာေဟာေျပာရမယ္။
မမာန္ရ၊ မေငါက္ရ။
(၆) ဘာေၾကာင့္ပဲျဖစ္ျဖစ္ မေတာင္းပန္ရ။
(၇) ဦးတည္ခ်က္ရွိရမယ္။
(၈) တိုတို ရွည္ရွည္၊ ပရိသတ္နားလည္ေစမယ့္ နားဝင္ေစမယ့္ စကား လုံး၊ ဝါက်၊ စာပိုဒ္အခ်က္အလက္တို႔နဲ႔ ဖြဲ႕စည္းရမယ္။
(၉) ပရိသတ္စိတ္ပါဝင္စားေအာင္ ႀကိဳးစားေဟာေျပာရမယ္။
(၁၀)အသံမတိုးလြန္း ေစရ၊ မက်ယ္လြန္း မေအာ္လြန္းေစရ။ အသံ အနိမ့္ အျမင့္၊ အဆြဲ၊ အျဖတ္တို႔ျဖင့္ နားေထာင္ ခ်င့္စဖြယ္ျဖစ္ေအာင္ ပီပီသသ ရွင္းရွင္း လင္းလင္း ေဟာေျပာပါ စသျဖင့္ မွတ္သား ရဖူးပါတယ္။
]]မေတာင္းပန္ရ}}ဆိုတဲ့ အေျခခံဥပ ေဒသကို အကယ္၍ မယုံၾကည္ဘူးဆိုရင္ ခ်ိဳးေဖာက္ၿပီး ေဟာေျပာစမ္းသပ္ေလ့လာ ၾကည့္ပါ။ ဟုတ္ပါ့ဗ်ာ၊ ထိေရာက္ေအာင္ျမင္ မႈ သိသိသာသာ ေလ်ာ့က်သြားတယ္လို႔ လက္ေတြ႕က်က် ကိုယ္တိုင္ေတြ႕ျမင္ရပါ လိမ့္မယ္။
ေတာင္းပန္စရာမရွိေအာင္ ေဟာေျပာ သူက အေကာင္းဆုံးႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ရ မယ့္ တာဝန္ရွိေနတယ္။ အေျခခံဥပေဒ သေတြကို လိုက္နာက်င့္သုံးရမယ္လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။
စင္ေပၚတက္ၿပီး လူထုပရိသတ္ကို ေဟာေျပာဖို႔ရာ အခြင့္အခါမ်ား ႀကဳံလာခဲ့ ရင္ ယခုေဖာ္ျပေဆြးေႏြးတဲ့ အခ်က္ေလး ေတြကို အသုံးခ်ေစခ်င္ပါတယ္။ အက်ိဳး ရွိတယ္။ ေအာင္ျမင္ေစတယ္။ ထိေရာက္ ေစပါတယ္။ ဆရာလုပ္တယ္ မထင္ေစ လိုပါ။ ခ်စ္လို႔ေျပာတာမွတ္ပါ။
ခ်စ္ႏိုင္(စိတ္ပညာ)
အတြဲ(၁၅)၊ အမွတ္(၃)

Popular Posts