July 29, 2016

ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့စရုိက္မ်ားထံုမႊမ္းသည့္ လျမတ္ဝါဆို


ဝါဆိုလသည္ ျမန္မာ့ရာသီစက္ဝန္း၏ စတုတၳေျမာက္လျဖစ္သည္။ ဝါဆိုလသည္ ေႏြတစ္ပိုင္း မိုးတစ္ပိုင္း လရာသီျဖစ္သည္။ အဂၤလိပ္ျပကၡဒိန္တြင္ ဇြန္လႏွင့္ ဇူလိုင္လတြင္ က်ေရာက္သည္။ ဝါဆိုလတြင္ ျမင့္မိုရ္ေတာင္၏ အရံေတာင္တစ္လုံးျဖစ္ေသာ ယုဂႏၶိဳရ္ေတာင္ေပၚတြင္ ျပဳဗၺာသာဠ္နကၡတ္ ထြန္းေပၚေသာ ရာသီလည္းျဖစ္သည္။ ရာသီခြင္အရမူ ဝါဆိုလကို "ၾကကဋ္"၊ "ကရကဋ္" ရာသီဟု ေခၚဆိုၾကသည္။ "ကိုးခြင္ငယ္မႈိင္းပါလို႔ ျမင္တိုင္းမွာတဲ့မည္းၫို၊ လဲ့လဲ့ငယ္စို၊ ယုဂႏၶိရ္ေတာင္မဟာက၊ ျပဳဗၺာသဠ္ ထြန္းတဲ့လကိုေလး။ ဆင္တာရာငယ္ ရာသီကရကဋ္၊ နရိႏၵာလဲ၊ ညာေတာင္နတ္ႏွင့္၊ ဖိုလ္ျမတ္ကယ္နိဗၺဴ ေအာင္ဆုယူလို႔၊ ရွစ္ျဖဴရိပ္စံ၊ ပဥၥင္းေတာ္ခံေသာ အခါ၊ ေရလၽွံတဲ့ဝါဆိုမွာ၊ ပုန္းညက္ၫို မာလာမင္းက၊ သင္းလွတယ္ေလး" ဟူ၍ မဟာအတုလမင္းႀကီးက ဆယ္ႏွစ္လရာသီဖြဲ႕လြမ္းခ်င္းတြင္ အထက္ပါအတိုင္း ဝါဆိုလကို ဖြဲ႕ဆိုထားသည္။ ဝါဆိုလသည္ ျမန္မာ့ဆယ့္ႏွစ္လ တြင္ ေန႔တာအရွည္ဆုံးလျဖစ္သည္။


"ဝါဆိုဝါေခါင္ေရေဖာင္ေဖာင္" ဆိုသည့္အတိုင္း ဝါဆိုလတြင္ မိုးမ်ား႐ြာသြန္းၿပီး ရာသီမွ ေအးျမသာယာလွ သည္။ မိုးဦးေလဦးျဖစ္၍ "လၽွပ္ပန္းေခြႏြဲ႕၊ ေလသြဲ႕ယူငင္၊ ျမဴမင္ရစ္ဖုံး၊ ထစ္ခ်ဳန္း စစ္႐ႈံးသူရာ၊ အမ်က္ေဟာင္း ေၾကာင့္၊ ခ်က္ေကာင္းကိုသာ" ဟူသည့္ ကဗ်ာအတိုင္း မိုးသက္ေလျပင္းတို႔က အၫႈိးတႀကီး႐ြာသြန္းေလ့ရွိသည္။ "တိမ္ၫိုမႈိင္းထပ္၊ ျပက္ခ်က္ျပကာ၊ စိမ္းဝါမိုးပန္း၊ ေထြေထြစြန္းက" ဟူ၍ နတ္သၽွင္ေနာင္ေရးဖြဲ႕ခဲ့သည့္ ေပၚေႏြလလၽွင္ရတုမွာ ဝါဆိုလအေၾကာင္းဖြဲ႕ႏြဲ႕သည့္ ထင္ရွားသည့္ ရတုတစ္ပုဒ္ျဖစ္သည္။

ဝါဆိုလ၏ပန္းမွာ မိေခ်ာင္းပန္းျဖစ္သည္။ "ဝါဆိုလေျပာင္း မိေခ်ာင္းေဖြးေဖြး မိုးေအးေအး" ဟုဆို႐ိုးရွိ သည္။ ျမစ္ေခ်ာင္းအင္းအိုင္တို႔တြင္ ေရမ်ားျပည့္လၽွံေနသည္။ ပုန္းညက္ပန္း မာလာပန္းတို႔ ပြင့္လန္းေသာလလည္း ျဖစ္ သည္။ "စိန္ေ႐ႊမြမ္းမံ၊ ကညာပ်ိဳအလွငယ္ တို႔ အိမ္ေျခဝန္းရံ ရာဇၿဂိဳလ္တစ္မၽွကဲ့သို႔ ဝါဆိုလ ထုံးမပ်က္တမ္း သာပ၊ ပုန္းညက္ပန္း ဘုရားလႉခ်ိန္မို႔" ဟူသည့္ ဝါဆိုလဘြဲ႕အရ လျပည့္ေန႔ လျပည့္ေက်ာ္ (၁) ရက္ေန႔မ်ားတြင္ ပုန္းညက္စေသာ ဝါဆိုပန္းမ်ားကို ဘုရားပုထိုးမ်ားတြင္ လႉဒါန္းရန္ တေပ်ာ္တပါးႀကီး ဝါဆိုပန္းခူး ထြက္တတ္ၾက သည္။ သက္ႀကီး႐ြယ္အိုမ်ားကိုလည္း ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ပြဲမ်ားက်င္းပၾကသည္။ ဘာသာယဥ္ေက်းမႈမ်ားႏွင့္ ဆက္ႏြယ္လ်က္ရွိသည့္ ကာလျဖစ္သျဖင့္ မဂၤလာရွိေသာ လတစ္လျဖစ္ေပသည္။

ဝါဆိုလသည္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္တြင္ ထူးျခားသည့္ကာလျဖစ္သည္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ပရိသေႏၶေန ေသာေန႔၊ ေတာထြက္ေတာ္မူေသာေန႔၊ ဓမၼစၾကာတရားဦးေဟာေတာ္မူေသာေန႔ႏွင့္ တန္ခိုးျပဋိဟာ ျပေတာ္မူေသာ ေန႔တို႔သည္ ဝါဆိုလျပည့္ေန႔ျဖစ္သျဖင့္ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္မ်ားစုေဝးရာလျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဝါဆိုလကို ျမတ္ေသာလအျဖစ္ တင္စားၾကသည္။ ဝါဆိုလကို ေက်းဇူးရွင္ လယ္တီဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးက "သုံးလူ႕ရွင္ပင္၊ ကၽြန္းထိပ္တင္၊ ေသာင္းခြင္စၾကာ၀ဠာ၊ နတ္ျဗဟၼာတို႔၊ ညီညာ႐ုံးစု၊ ေတာင္းပန္မႈေၾကာင့္၊ ရတုနဂိုရ္၊ ႐ႊန္း႐ႊန္းစိုသည္၊ ဝါဆိုလျပည့္၊ ႂကြက္မင္းေန႔ဝယ္၊ ခ်မ္းေျမ႕ၾကည္ျဖဴ၊ သေႏၶယူသည္" ဟု မွတ္တမ္းတင္ခဲ့သည္။ ဝါဆိုလတြင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အျဖစ္အပ်က္မ်ားအျဖစ္ "သေႏၶ ေတာထြက္၊ ဓမၼစက္၊ ေဟာႁမြက္ခါကို လဝါဆို" ဟူ၍ ဆိုစမွတ္ျပဳၾကသည္။ ထို႔ျပင္ ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ (၁) ရက္ေန႔တြင္ ရဟန္းသံဃာမ်ား ဝါကပ္ေတာ္မူ သျဖင့္ ဝါဆိုလကို လျမတ္ဟူ၍လည္း သတ္မွတ္ၾကသည္။

ဝါဆိုလတြင္ ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သားေတာ္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ ရဟန္းသံဃာေတာ္တို႔သည္ မိမိတို႔၏ ေက်ာင္းသခၤမ္းအတြင္း၌ပင္ သိတင္းသုံးေနထိုင္ၾကရေပသည္။ "ဝါဆိုလ ဝါဆိုပြဲ" ဟု ျမန္မာ့ဆယ့္ႏွစ္လရာသီပြဲ ေတာ္မ်ားတြင္ သတ္မွတ္ထားသကဲ့သို႔ပင္ ဝါဆိုလေရာက္သည္ႏွင့္ ရဟန္းသံဃာေတာ္တို႔မွာ အရပ္တစ္ပါးသို႔ ခရီးသြားလာျခင္းမျပဳရေတာ့ဘဲ မိမိတို႔ေက်ာင္းသခၤမ္းတြင္ပင္ သီတင္းသုံးရသျဖင့္ ဝါဆိုလတြင္ "ဝါဆိုသည္" "ဝါကပ္သည္" ဟု ေခၚဆိုၾကသည္။ ဝါဆိုသည့္ကာလမွာ ဝါဆိုလျပည့္ေန႔မွသည္ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔အထိ ၃ လတိတိျဖစ္သည္။
ဝါဆိုလသည္ လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးေရးစတင္သည့္ကာလျဖစ္သျဖင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားခရီးသြားလာသည့္အခါ လယ္ကန္သင္းမ်ားေပၚမွ ျဖတ္သန္းသြားလာရလၽွင္ ေကာက္ႏွံစပါးမ်ား ပ်က္စီးရသည္မ်ားရွိသျဖင့္ စိုက္ပ်ိဳးေရး လုပ္ကိုင္ေနသူမ်ား၏ အက်ိဳးစီးပြားကို မထိခိုက္ေစျခင္းငွာ ဝါတြင္းကာလခရီးမသြားရန္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ပညတ္ခဲ့သည္မွ အစျပဳ၍ ဝါဆိုသည့္အေလ့အထေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

ဝါဆိုလတြင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔သည္ ဝါတြင္းသုံးလအတြင္း ဥပုသ္သီလေဆာက္တည္ျခင္း၊ သတ္သတ္လြတ္ စားျခင္း စသည္ကုသိုလ္ေကာင္းမႈမ်ားကို ျပဳသလို ဝါဆိုသကၤန္းကပ္လႉျခင္းစသည့္ အလႉအတန္းမ်ားကိုလည္း ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကသည္။ ဝါဆိုသည့္ သံဃာေတာ္မ်ားကို ဝါဆိုသကၤန္းကပ္လႉျခင္းသည္လည္း ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔၏ ဝါဆိုလတြင္ျပဳၿမဲ ကုသိုလ္တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။ ဝါဆိုသကၤန္းကပ္လႉျခင္းသည္ ဘုရားရွင္လက္ထက္က ပုဗၺာ႐ုံ ေက်ာင္းအမႀကီး ဝါသာခါ၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာျခင္းျဖစ္သည္ဟု စာေပက်မ္းဂန္မ်ားတြင္ ဖတ္႐ႈေလ့လာ ရပါသည္။ ဝါဆိုသကၤန္းကပ္လႉျခင္းေၾကာင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ား သကၤန္းအတြက္ မပူပင္ရျခင္း၊ ပရိယတ္ ပဋိပတ္စသည့္ ရဟန္းအလုပ္ကို ခ်မ္းခ်မ္းသာသာလုပ္ႏိုင္ျခင္း၊ အရွက္ကိုကာကြယ္ျခင္း၊ အခ်မ္းအပူေလေနစသည့္ ရာသီဥတုဒဏ္မွ ကာကြယ္ျခင္း၊ မွက္ျခင္ယင္ပိုးမႊားသည့္ အႏၲရာယ္တို႔မွ ကာကြယ္ႏိုင္ျခင္းစသည့္ အက်ိဳးမ်ားရရွိ ေသာေၾကာင့္ ဝါဆိုသကၤန္းကပ္လႉသူအတြက္လည္း အက်ိဳးထူးသည့္ အလႉတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။
ဝါဆိုလ၏ ထူးျခားသည့္ပြဲေတာ္မွာ ပဥၥင္းခံပြဲျဖစ္သည္။

"ေလာင္းမုံရင့္ ေျမညာမွာ၊ ေ႐ႊသာနာ ျပည္မႈ၊ ျမတ္ပဥၥင္းရွင္ေတာ္ျပဳငယ္ႏွင့္၊ နန္းဗိုလ္႐ႈစံခ်ိန္။ ခါဝါဆို သံထူးလို႔၊ လၽွံျမဴးတဲ့ လၽွပ္ႏြယ္ေရာင္ရွိန္" ဟု တိုင္တားၿမိဳ႕သူႀကီး ဦးဖက္က ဝါဆိုလတြင္ ျပဳေလ့ရွိသည့္ အလႉပြဲသ႐ုပ္ကို ဖြင့္ဆိုခဲ့သည္။ ဝါဆိုလတြင္ ပဥၥင္းခံပြဲမ်ား က်င္းပေလ့ရွိသည္မွာ ပုဂံေခတ္ကပင္စတင္ခဲ့သည္ဟု မွန္းဆရေပသည္။ ဝါဆိုလတြင္ ပဥၥင္းခံပြဲက်င္းပျခင္းမွာ ျမတ္စြာဘုရားသည္ မိဂဒါဝုန္ေတာတြင္ ပဥၥဝဂၢီငါးဦးတို႔အား ဓမၼစၾကာတရားဦးကို ေဟာေတာ္မူရာ ပထမဆုံး ရဟန္းျဖစ္ေတာ္မူေသာ ေကာ႑ညမေထရ္၏ ဘိကၡဳရဟန္းျဖစ္သည့္ေန႔ကို အစြဲJျပဳျခင္း၊ ရွင္ျပဳရဟန္းခံၿပီးသည္ႏွင့္ ဝါဆိုရန္ အသင့္ျဖစ္ျခင္း၊ နယုန္လ စာေတာ္ျပန္ေအာင္သူမ်ားကို ပဥၥင္းခံရွင္ျပဳရန္ အဆင္ေျပျခင္းစသည့္ အခ်က္ မ်ားေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
ျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္တြင္ စာျပန္ပြဲမွ စာေအာင္သူမ်ားအနက္ ရဟန္းအျဖစ္ခံယူမည့္သူမ်ားကို ဘုရင္မင္းျမတ္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ သာသနာ႔ဒါယကာ အျဖစ္ခံယူကာ ကမကထျပဳက်င္းပေလ့ရွိသည္။ အင္း၀ေခတ္ တြင္ ပၪၨင္းခံရွင္ျပဳပြဲကို လႊတ္ေတာ္၏အစီအမံျဖင့္ က်င္းပေလ့ရွိသည္ဟု သိရပါသည္။ ဤအစဥ္အလာကို ကုန္းေဘာင္ေခတ္ မင္းတုန္းမင္းတရားႀကီးလက္ထက္တြင္ မႏၲေလးေနျပည္ေတာ္၌ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာက်င္းပခဲ့ ေၾကာင္း ကုန္းေဘာင္ဆက္ မဟာရာဇဝင္ေတာ္ႀကီးတြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။ မင္းတုန္းမင္းတရားႀကီးသည္ ပၪၨင္းေလာင္း၊ ရွင္ေလာင္းတစ္ေထာင္အထိ ဒါယကာျပဳကာ ရွင္ျပဳပြဲေတာ္ကို ၿမိဳ႕တြင္းၿမိဳ႕ျပင္ ခ်ိမ့္ခ်ိမ့္သဲ ဆင္ယင္လွည့္လည္ခဲ့ပါသည္။

ဝါဆိုလသည္ ရာသီဥတုအရသာယာသည့္အျပင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားအတြက္ အေလးအျမတ္ထားရာ လတစ္လျဖစ္သျဖင့္ ျမန္မာတို႔၏ ဆယ့္ႏွစ္လရာသီမ်ားထဲတြင္ ထူးျခားသည့္လတစ္လျဖစ္ပါသည္။ ဝါဆိုလႏွင့္ပတ္သက္၍ အလႉဒါနအရာတြင္လည္းေကာင္း၊ ရာသီသဘာ၀အရာတြင္လည္းေကာင္း ဖြဲ႕ဆိုထားသည့္ ပ်ိဳ႕၊ လကၤာ၊ ကဗ်ာမ်ားစြာရွိပါသည္။ ဝါဆိုလတြင္ ဘာသာသာသနာအတြက္ အေရးပါသည့္ ပြဲေတာ္မ်ား၊ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့စ႐ိုက္မ်ား ထုံမြမ္းသည့္ပြဲေတာ္ မ်ားရွိသည့္အတြက္ ေလာကီအေရး၊ ေလာကုတၱရာ အေရးႏွစ္ျဖာလုံးအတြက္ အေရးပါသည့္ လတစ္လပင္ျဖစ္ပါေတာ့သည္။



ရွင္းသန္႔ခ်ိဳ
အတြဲ(၁၃)၊ အမွတ္(၁၄)

Popular Posts